PBL Matemàtiques cooperatives
Posted by Guida en 03/12/2013
Este vídeo muestra la experiencia del CEIP Sant Lluís (Menorca) trabajando en proyectos matemáticos interdisciplinarios. Llevan 13 años investigando cómo ensenyar mejor las matemáticas a través de un seminario que dirigía Carles Gallego y que continua funcionando. No son conocidos, pero oírles hablar es un delicia didáctica. Son expertos en utilizar el diálogo pedagógico para hacer visible el pensamiento del que aprende, sea el maestro o el alumno.
No han deixat d´aprendre. Aquests tres darrers anys han fet un pas més, aprofundint també en els models científics que sostenen les preguntes conductores, amb l´objectiu de treballar millor la interdisciplinarietat dels projectes, a través d´una formació en la que he tingut la sort de participar juntament amb un equip directiu expert que marcava les línies a seguir. En aquest cas, la mestra és n´Anna García i el director era en Nando Pons Fanals. Un director pedagògic, o sigui, enfocat a millorar la forma d´ensenyar més que un director burocràtic. Quan un mestre inicia un PBL compta amb el suport d´un equipet que l´ajuda a centrar la pregunta i a formular-lo tenint en compte el model científic que el podrà enriquir amb continguts clau. Per a tots els que us interessi aprofundir en els models científics recoman llegir:
Garriga i Verdaguer, Neus (2009): Projectes per ajudar a evolucionar les idees científiques i les competències dels infants. (Models biologia, física i química a 1r cicle de primària. És la memòria de la seva investigació on explica com els va treballar a l´aula. No serveix tant per conèixer els continguts com el de na Neus Sanmartí)
Sanmartí, Neus: Orientacions per l’elaboració del currículum de ciències naturals Encara que està escrit per secundària, és el millor referent actual, perquè no n´hi ha cap de publicat per primària que englobi tots els models. Els de primària són parts de tesis o investigacions però van model a model.
- Com funciona un molí fariner? Foto: Molí de Sant Lluís (Menorca)
Deja una respuesta