Competents/ Gu Gai Gara/ Competentes

para una educación basada en competencias/per una educació basada en competències

Com seleccionar els eixos vertebradors interdisciplinaris?

Posted by Guida en 28/09/2012


No és possible treballar les 8 CB a l´aula si no es redueixen continguts.  Cap mestre pot treballar a fons l´autoregulació que requereix la CAA o la  passió per la recerca de la CTID,  si no es fa una selecció prèvia de continguts clau. Ademés, el fet de que 6 de les 8 CB siguin interdisciplinàries, exigeix avançar vers la connexió entre àrees o encara millor,  aplicar projectes interdisciplinaris on els continguts de diferents àrees i les CB s´articulin entorn a preguntes clau que configurin el que alguns centres han anomenat eixos vertebradors del currículum.   Vegeu, per exemple, els eixos vertebradors de l´IES de Sils

Però el procés no és senzill, i molts centres es demanen com fer aquesta selecció de continguts. Si observam l’experiència dels  que han fet el procés, els eixos s ‘han definit a partir de tres fonts:

A)  Els conceptes clau dels models científics que sostenen els Blocs de continguts curriculars.  És imprescindible consultar les Orientacions per al Desplegament del Currículum publicats pel Departament d´Educació de Catalunya a partir de 2009.


Font: Orientacions per al Desplegament del currículum de ciències naturals a ESO

 B) Els  conceptes metadisciplinaris que són comuns als diversos models científics (de ciències socials, biologia, geologia…). Per exemple: Com es pot descriure tal fenòmen? Per què succeeix? Quines són les causes i conseqüències?  Quines serien les solucions? Què passaria si…? Aquests conceptes estan lligats a  les habilitats cognitivolingüístiques que mobilitzen les diferents tipologies textuals.

 

C) Finalment, els contextos PISA en l´avaluació de la Competència científica demanen situar aquests eixos vertebradors en situacions  de la vida real (personals, socials o globals).

Resumen en castellano. No es posible trabajar CCBB en el aula si no se reducen contenidos. Se propone definir los ejes vertebradores de los contenidos en torno a 3 elementos:

A) Los conceptos clave de los modelos científicos que sostienen los bloques de contenidos del currículum.

B) Los conceptos metadisciplinarios que conviene relacionar con las tipologías textuales con el fin de hacer efectivo el trabajo de la CCLAV en todas las áreas.

C) Los contextos PISA que exigen situar estos ejes vertebradores en la vida real (personal, social o global)

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

 
A %d blogueros les gusta esto: