Competències docents i gestió de l’autoritat.
Posted by Guida en 30/04/2009
Les propostes de Carme Timoneda, Dra. en neuropsicopedagogia, per motivar l’alumnat amb autoestima baixa (no puc, no sé, no valc) recullen les darreres investigacions sobre el cervell. No serveixen de res les instruccions verbals: va, tu pots, venga, ànims, treballa, fes els deures…..S´ha d’actuar sobre la part emocional: metàfores, visualitzacions, simulacions…..Val la pena escoltar el vídeo i mirar el power point. (Jornades Segrià, novbre. 2008)
Juan Vaello Orts parla de competències però proposa solucions per aules tradicionals: és el mestre qui decideix i gestiona, els alumnes són purs receptors (perturbadores, dubitativos…), internet no existeix (libros-registro de conductas), i no té en compte l’enfoc neuropsicològic…. Així i tot ha publicat un article interessant del que destaquem els punts que determinen el clima de l’aula i que són: el nivell de relacions interpersonals (molts conflictes o grup cohesionat?. Les relacions són càlides? Els alumnes es respecten? Hi ha empatia entre els alumnes? I amb el mestre?), l’autoestima, la motivació i l’atenció a la diversitat.
Trobareu l’article sencer a la web de la Conselleria d´Educació de la Xunta de Galícia..
Juan Vaello Orts és autor de Cómo dar clase a los que no quieren (Santillana, desembre, 2008),
Philippe Perrenoud, ens recorda que les competències docents demanen un canvi metodològic que suposa passar del control de l’autoritat a l´autocontrol de l’alumne. Resum del llibre en pdf: Diez nuevas competencias para enseñar, Graó, 2004)
Aquesta visió és compartida a la següent presentació del Col·legi Montserrat, del Congrés d´IM, celebrat a Barcelona i enviat per Carme Barba. Cuidar la diversitat. Cliqueu sobre la imatge.
Elena de Martín, del grup d´investigació sobre metodologies de l´ICE-UAB, relaciona les competències docents amb les habilitats comunicatives. Article enviat per Maria del Mar Lluelles.
Deja un comentario