Competents/ Gu Gai Gara/ Competentes

para una educación basada en competencias/per una educació basada en competències

Què és una tasca?

Posted by Guida en 07/09/2010


El punt de partida de la seqüència didàctica competencial és la tasca. M’aventuro a fer una definició. S’agraïran aportacions.

Una tasca és una situació-problema o una pregunta complexa que no es pot resoldre sense dur a terme un procés compartit de planificació, recerca, tractament i valoració de la informació,  i que es comunica a una audiència pública a través d´un producte (conferència, vídeo, dramatització, pósters, ràdio, judici, debat…) que suposa la creació de quelcom nou.

Les preguntes o situacions-problema planejades a  la tasca han de complir una o vàries d´aquestes condicions:


a) Són les preguntes que han provocat que el coneixement (d´una matèria) avanci. Es tracta de conèixer les grans preguntes que han fet evolucionar el coneixement i la ciència. Les grans preguntes que porten dins l’amor a la cultura i que permeten compatibilitzar disciplines i competències sense arraconar-ne ni unes ni altres Vessant epistemològica. (Perkins, Denyer)

b) Permeten interpretar i moure’s en el món actual i/o donar sentit a la vida. Contextualitzades. Emergents (Monereo, 2009).

c) Responen a diferents interrogants que obliguen a pensar (produir) i no a reproduir: Per què?, Què passaria si? S´hauria de?, com? quin és millor?


Com determinar la qualitat d´una tasca?. Depèn de:

• Allò que succeeixi abans. Qui i per què la planteja? És rellevant per la identitat dels alumnes? (Monereo, 2009).

• Allò que succeeixi mentres. Què han de fer els alumnes amb els continguts? Només reproduir o també pensar? Hauran de produir, crear quelcom nou a partir dels continguts? Hauran hagut de treballar en equip? Els haurà servit per aprendre dels seus errors, s´hauran sabut autoregular? Han comunicat el que han descobert als altres?.

Allò que els succeixi als alumnes al final. Què hauran retingut? Sabran transferir-ho a noves situacions?.

• Allò que ens hagi passat als mestres al final. Ens ha servit per aprendre res?.

3 comentarios to “Què és una tasca?”

  1. Carme said

    Em sembla una definició molt interessant.
    Carme

  2. Carme Bové said

    Per si us interessa, us passo aquests enllaços amb reflexions que hem fet i que fem des del Consorci per a la Normalització Lingüística sobre la programació per tasques.

    http://www.slideshare.net/cpnlcat/la-programaci-per-tasques

    http://blocs.cpnl.cat/programacions/

    Nosaltres plantegem l’aprenentatge de la llengua a partir de tasques en tots els cursos i nivells.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

 
A %d blogueros les gusta esto: